De Belgische uitvoer van varkensvlees groeide in de eerste helft van 2015 met 4 procent in volume. Zowel naar Europese als naar verre bestemmingen werd meer Belgisch varkensvlees uitgevoerd. Belgian Meat Office analyseerde de handelscijfers en noteerde enkele opvallende verschuivingen.
90 procent van de Belgische varkensvleesexport gaat naar Europese bestemmingen. 61 procent wordt als karkas verhandeld, aangevuld door een pakket van 27 procent deelstukken.
Blijvende groei naar Oost-Europa en Verenigd Koninkrijk
Belgisch varkensvlees blijft populair in Polen. Met een exportstijging van 32 procent in de eerste helft van 2015 is Polen inmiddels goed voor 24 procent van het totale geëxporteerde volume. Polen wint daarmee 5 procent exportaandeel en vestigt zich steviger op de tweede plaats, na hoofdmarkt Duitsland. In dezelfde regio merkt Belgian Meat Office ook een groei op in Tsjechië (+19 procent) en Slowakije (+96 procent). Deze landen namen in de eerste jaarhelft respectievelijk 3,4 en 1,3 procent af van de Belgische varkensvleesexport.
Het Verenigd Koninkrijk kent een gelijkaardige trend, met een groei van 24 procent. Deze markt zit al enkele jaren in de lift en komt nu op een vijfde plaats. Het VK en de Oost-Europese markten kopen wel andere producten. Daar waar de Oost-Europese regio vooral karkassen aankoopt in België, wordt bijna 60 procent van de Belgische uitvoer naar het VK ingenomen door deelstukken.
Trendbreuk Frankrijk
De export naar Frankrijk zat begin dit jaar na een minder goed 2014 opnieuw in de lift, goed voor een groei van 23 procent. Deze stijging is uitsluitend toe te wijzen aan een forse groei van de categorie ‘spek & vetten’. Frankrijk springt daardoor naar de vierde plaats als exportbestemming, goed voor 5 procent van het uitgevoerde volume.
Traditionele markten verliezen aan belang
De Belgische uitvoer naar Duitsland daalde begin 2015 met ruim 5 procent. Vooral in de categorie ‘deelstukken’ was de daling het scherpst (-12 procent). Belgian Meat Office beklemtoont wel dat Duitsland nog steeds 32 procent aandeel heeft en daarmee de nummer één blijft voor Belgisch varkensvlees.
Ook Italië tekende lagere cijfers op en houdt nog een aandeel van 3,4 procent over. Door een daling van 20 procent valt Italië van de vierde naar een zevende plaats terug in de ranking van de exportbestemmingen.
Buiten Europa: kaap van 10 procent overschreden
De export naar niet-Europese landen steeg begin dit jaar met 5 procent in volume. Daardoor klommen de markten buiten Europa begin 2015 voor het eerst boven de 10 procent van het totale uitgevoerde volume aan varkensvlees uit België. Opvallend is ook dat de winst vooral bij de deelstukken zit. In de eerste jaarhelft was deze categorie al goed voor 40 procent van het uitgevoerde volume.
China wint, Hongkong verliest
Vanuit België werd in de eerste zes maanden van 2015 maar liefst 57 procent meer varkensvlees naar de Volksrepubliek China uitgevoerd. Belgian Meat Office merkt daarbij op dat deelstukken een duidelijk groeiend segment zijn in de handel met China. Dankzij een groei van 104 procent zijn ze inmiddels goed voor een derde van het volume. Bijproducten vormen met 60 procent van het totale volume wel nog het grootste pakket. De groei op de Chinese markt compenseert ruimschoots de daling naar Hongkong (-32 procent). Voor beide bestemmingen opgeteld boekte de uitvoer van Belgisch varkensvlees nog steeds een winst van 2,4 procent. Samen vertegenwoordigen China en Hongkong 2,9 procent van de totale Belgische varkensvleesexport.
Filippijnen kan eerdere winst niet verzilveren, Zuid-Korea stabiel
De uitvoer naar de Filippijnen nam het eerste halfjaar af met 18 procent. Daarmee wordt een deel van de explosieve groei in 2014 ongedaan gemaakt. Toch blijven de Filippijnen de tweede belangrijkste bestemming voor Belgisch varkensvlees buiten de EU, met een aandeel van 1,4 procent van de Belgische wereldhandel. De derde overzeese markt, Zuid-Korea, kende een lichte daling van 1,3 procent en behoudt een aandeel van 1,3 procent.
Australië grootste niet-Europese groeier, Ivoorkust in opmars
Bij de verre bestemmingen deed de uitvoer naar ‘down under’ het bijzonder goed, met een stijging van 148 procent. Australië komt daarmee op de zesde stek van bestemmingen buiten de EU. Opvallend was de opmars van Ivoorkust met een groei van 86 procent. Deze markt komt op de vijfde stek en vormt dus een niet te miskennen bestemming.
Kerncijfers Belgische varkensvleessector (2014)
- Aantal slachtingen: 11.855.070
- Vleesproductie: 1.118.325 ton (karkasgewicht)
- Zelfvoorzieningsgraad: 237% (gegevens 2013)
- Export varkensvlees: 814.734 ton (vers en bevroren, incl. vetten en slachtafval)