De coronacrisis doorkruist de vooropgezette planning van de promotiecampagnes van VLAM. Een aantal aanpassingen drong zich op. Een overzicht.
Zowel het medialuik (video’s, advertenties, recepten) als het activatieluik met proeverijen aan een foodtruck op parkings van supermarkten van de campagne ‘Varkens voor alle vorken’ wordt grondig aangepast.
- De voorziene onlinecampagne wordt inhoudelijk aangepast rond de thema’s BBQ en thuiswerk.
- De campagne voor slagers rond het EK voetbal wordt uitgesteld naar 2021.
- De communicatie over varkensvlees en gezondheid blijft lopen zoals gepland. Er werd een partnership opgezet met de website gezond.be.
- De foodtrucktour wordt uitgesteld naar het najaar; concept en gerechten worden in een winters jasje gestopt.
Om de hotel- en slagerijscholen tegemoet te komen wordt er vaart gezet achter de realisatie van het Smartbook ‘hoe bereid ik vlees’. Met dit digitale instrument hebben de vakscholen een troef meer in handen om de basisinfo over varkenskarkassen, versnijdingen en toepassingen te delen met hun studenten.
De website lekkervanbijons.be kreeg in maart 2020 nagenoeg een kwart meer bezoekers dan de maand ervoor. Dit kookplatform zit daarmee in de top 5 van meest bezochte kooksites in Vlaanderen. Een online- en tv-campagne in april moeten de bekendheid van de website nog verder verhogen. Met de #lekkerinuwkot wordt iedereen opgeroepen kookplezier te delen en te kiezen voor producten van eigen bodem. Het partnership met Dagelijkse kost op één loopt verder. Jeroen Meus zal naar verluidt extra inspanningen om producten van bij ons in de kijker te zetten en de Vlaamse producenten te steunen.
De acties in het kader van de campagne ‘Vlees van bij ons’ die een samenkomst of verplaatsing vragen zoals fotoreportages en artikelenreeksen worden uitgesteld. De boodschappencampagne die VLAM wil inzetten in zijn pr-campagne vlees worden aangepast met nieuwe informatie en trends. De herontdekking van de troeven van verse producten en de rol van de vakmensen (slagers en veehouders) die vertrouwen wekken komen zeker aan bod.
Ten slotte worden de meeste buitenlandse acties van 2020 noodgedwongen uitgesteld naar een latere datum. Het betreft o.a. een groepszakenreis naar Ivoorkust, een combicontactdag in Hongarije en Bulgarije, een evenement in Nederland en de beurs SIAL in China. Enkele beurzen werden geannuleerd bv. Food Hotel China en Agrofood WestAfrica in Abidjan.
Het EU-programma varkensvlees in Azië is opgeschort tot eind augustus. Er worden alternatieve acties voorbereid volgend jaar en in het voorjaar 2022, met behoud van de EU-cofinanciering. Zo wordt bv een beursdeelname voorbereid in Japan en China en een contactdag in Ho Chi Minhstad, Vietnam om geannuleerde acties doeltreffend te vervangen. De communicatie over AVP in derde landen gaat versterkt voort waarbij maximaal ingezet wordt op het heropenen van markten. In september zullen in Zuid-Korea en Japan seminaries georganiseerd worden over AVP.
De betrouwbaarheid van de Belgische vleesleverancier, ook in deze moeilijke tijd, wordt extra in de verf gezet op alle exportmarkten hoofdzakelijk via online kanalen als websites en digitale nieuwsbrieven en via samenwerkingen met de vakpers.
Wat de exportpromotie van vleeswaren betreft, blijft de deelname aan de vakbeurs Gastronord in Stockholm gehandhaafd. De beurs wordt evenwel verplaatst naar oktober.
Bron: naar VLAM – 7 april 2020