Delhaize verkoopt voortaan enkel nog varkensvlees van dieren gevoed met voeder verrijkt met omega 3. De warenhuisketen zal de meerprijs voor het voeder (2,59 euro per varken) volledig vergoeden. Bovendien zal de varkenshouder één euro extra per varken toegeschoven krijgen. Delhaize maakte het nieuws kenbaar op het varkensbedrijf van Patrick Rabaeys in Varsenaere. Ook minister Joke Schauvliege was van de partij.
De warenhuisketen besloot al 18 maanden geleden dat het anders moest met haar varkensvleesassortiment. Zoals bekend betrekt Delhaize haar varkensvlees bij 47 Belgische varkenshouders. Die werden opgedragen voortaan voeder met lijnzaad te gebruiken. Daarvan is bekend dat het rijk is aan omega 3-vetzuren. Wetenschappers dichten deze plantaardige vetten verbeterde voedingseigenschappen toe.
Eerder maakte de Belgische landbouwsector overigens kennis met eenzelfde initiatief in de melkveehouderij: de CLA-melk van Campina. Dat project kreeg echter niet de verhoopte navolging omdat er tegenover de meerkost voor de boer, geen eenduidige meeropbrengst stond. Met het Delhaize-initiatief is dit probleem omzeild. De warenhuisketen heeft met haar toeleveranciers immers afgesproken dat hij zelf de meerprijs voor het voeder zal dragen en dat er bovendien per varken één euro als toeslag rechtstreeks bij de varkenshouder terecht moet komen. Aangezien zowel het aantal boeren (47) als het aantal betrokken slachthuizen (5) limitatief is, zal dit makkelijk te controleren zijn, maakt Delhaize zich sterk. “Er werd een prijsmodel overeengekomen en we hebben van alle schakels van de keten hun engagement tot volledige transparantie”, klonk het. De controle voor het hele opzet is toevertrouwd aan de Healthy Farming Association (HFA). Die heeft naar verluidt al sinds 2000 ervaring met een gelijkaardig opzet met de vereniging Bleu-Blanc-Coeur.
Minister Schauvliege verwelkomde het initiatief. “Dit toont aan dat een grote winkelketen een toonaangevende rol kan spelen in het stimuleren van innovatie.” Schauvliege beaamde alvast dat het opzet alles in zich heeft om goed te zijn voor iedereen: de landbouwer, de consument en het milieu.
Delhaize verkoopt in België jaarlijks vlees van 300.000 varkens. Het nieuwe label vraagt van Delhaize naar eigen zeggen een jaarlijks investering van 2 miljoen euro. “Die kost gaan we gaan het niet doorrekenen aan de consument”, klonk het. “We zullen de dieren efficiënter versnijden zodat we bepaalde stukken economischer kunnen aanbieden. Andere stukken zullen varkensgebraad dat vandaag nagenoeg uit de rekken verdwenen is, zullen we terug valoriseren. En we zullen er ook moeten voor zorgen dat de klant het koopt. Dus we gaan een verhaal van gezonde en evenwichtige voeding met een toegevoegde waarde naar de klant moeten brengen. Hier schuilt voor ons de uitdaging, want dat is niet eenvoudig in een concept van zelfbediening.”
Noteren we ten slotte dat ook Delhaize – net als Colruyt – besloten heeft haar aankoopprijs van varkensvlees in deze moeilijke tijden geblokkeerd te houden.