De Chinese markt voerde in de periode januari tot augustus al 950.000 ton varkensvlees in (incl. bijproducten). Dat is 4 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Vooral Europese leveranciers groeiden een pak in volume, waarbij Duitsland nu zelfs hoofdleverancier geworden is. Ook België kent dit jaar een forse groei. Volgens een schatting van het Belgian Meat Office (BMO) zal onze varkensvleesuitvoer de 15.000 ton naderen eind dit jaar. Daarmee zal China de belangrijkste exportbestemming buiten Europa worden.
Belgian Meat Office van VLAM blikt tevreden terug op een tweeledig actieprogramma in Azië en hoopt hiermee de export van varkensvlees in het Verre Oosten een flinke duw te kunnen geven.
Singapore
Samen met 9 vleesleveranciers trok Belgian Meat Office het programma op gang met een succesvolle contactdag in Singapore op 9 november 2015. Dit vormt een financieel-economische draaischijf voor de bredere regio en kwam zodoende op de radar als interessante exportmarkt voor Belgisch varkensvlees. Naast de 5 miljoen inwoners die Singapore telt, verwelkomt het land ook nog eens hetzelfde aantal toeristen. Bovendien is er op veterinair gebied een vlotte toegang voor Belgisch vlees en speelt Singapore een belangrijke rol als doorvoermarkt naar de regio. Zo voeren ze zelf ongeveer 100.000 ton varkensvlees in en 20.000 ton varkensvlees uit en is de markt duidelijk groeiend. Belangrijk is daarbij dat deze markt interessant is voor alle delen van het varken en zelfs voor karkassen. Het aandeel van het vijfde kwartier beslaat immers slechts 20% van hun invoer.
Gezien de handel met Singapore impact heeft op de ruime regio, nodigde Belgian Meat Office ook klanten uit de omliggende landen uit. Dankzij een goede samenwerking met FIT en de Singapore Meat Traders Association konden de Belgische leveranciers 29 aankopers ontmoeten: 22 uit Singapore, 5 uit Maleisië en 2 uit Vietnam. Op basis van de bedrijfsfiches gaven de klanten aan met welke leveranciers ze in contact wilden komen. Dit resulteerde in een intens programma, waarbij klanten en leveranciers telkens 20 minuten kregen om elkaar te leren kennen. Deze contactdag volgens een ‘speeddate’-formule kon op veel bijval rekenen bij de Belgen. Het bood hen de kans om op een zeer efficiënte manier een eerste contact te leggen op deze nog minder gekende markt.
Food & Hotel China
Aansluitend aan de contactdag in Singapore, trok de Belgische delegatie verder naar Food & Hotel China. Dat werd van 11 tot 13 november voor de 19de keer georganiseerd in Shanghai. Sinds 7 jaar neemt de vleessector er een aparte hal in, onder de koepel ‘Meat China’. Een bewijs dat de vleeshandel in China een groei kent. Editie 2015 was alvast een schot in de roos, met dagelijks ongeveer 24.000 bezoekers. Belgian Meat Office kondigde zijn deelname ruim aan. Naast brochures en advertenties werd een Chinees-Engelse evenementenwebsite ontwikkeld: www.europeanpork.eu/cn. Verder werden Chinese importeurs ook rechtstreeks uitgenodigd, wat duidelijk zijn vruchten afwierp: op de stand van Belgian Meat Office was het koppenlopen en klanten moesten zelfs aanschuiven om een afspraak met een Belgische leverancier vast te krijgen.
Belgian Meat Office volgt de ontwikkelingen op de Chinese markt op de voet op, en raadpleegt daarvoor o.a. de Global Trade Information Services, Eurostat data en allerhande marktberichten. Sinds september zijn bovendien een paar nieuwe bedrijven door de Chinese overheid aan de erkende leverancierslijst toegevoegd. Het volume dat rechtstreeks in China verkocht wordt, zal dan ook een boost krijgen.
Belgian Meat Office blijft aandacht schenken aan de Chinese regio. In mei 2016 staat alweer de volgende actie op het programma met een deelname aan SIAL China.