Bijna 99 procent van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar vlees, gevogelte of wild en deden dat gemiddeld zo’n 56 maal tegenover 58 maal in 2013.
Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte neemt het aandeel van vlees verder af. Gevogelte wint binnen deze korf aan volume en vis wint aan waardeaandeel. Binnen vers vlees deed het kalfsvlees het vorig jaar relatief beter dan de andere vleessoorten: het was de enige soort die zijn volume kon consolideren.
Wat de aankoopkanalen betreft blijft ‘DIS 1’ de nummer 1 voor vers vlees met ruim 40 procent marktaandeel. De slager verliest fors terrein en zakt onder de 24 procent volumeaandeel. De hard discount wint heel wat aandeel. Dit zijn de bevindingen van het marktonderzoekbureau GfK PanelServices Benelux, dat continu de voedingsaankopen voor thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM.
De Belg vleeseter
In 2014 kocht de Belg gemiddeld 20,8 kg vlees (incl. diepvries) en 10,2 kg gevogelte en wild (incl. diepvries), samen goed voor een jaarbesteding van 278 euro. Bijna 99% van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar vlees, gevogelte of wild en een kopend gezin deed dat gemiddeld 56 maal per jaar. In 2013 bedroeg dit 58 maal. Voor vis, week- en schaaldieren kwamen we in 2014 uit op 6,1 kg per capita (-2%) en voor vegetarische vleesvervangers op 0,24 kg per capita (+14%). Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte neemt het aandeel van vlees verder af. Met een aandeel van 57% blijft vlees veruit de belangrijkste categorie maar gevogelte wint binnen deze korf aan volume en vis wint aan waardeaandeel. De voorkeur van de Belg blijft uitgaan naar een stukje vlees.
Aankoop vlees daalt verder
De aankoop van vlees voor thuisverbruik gaat de laatste jaren in dalende lijn. De categorie van gevogelte en wild blijft relatief stabiel en hierbinnen weet kip te groeien. Vlees daalde van 27,1 kg per capita in 2002 naar 20,8 kg in 2014. Het laatste jaar noteren we een daling van 3,6% en in vergelijking met 2002 bedraagt de daling zelfs ruim 23%. De belangrijkste reden voor deze daling is een dalende aankoopfrequentie en een krimpend volume per aankoop. De gemiddeld prijs van vers vlees daalde met 1%. Hierdoor kwamen de vleesbestedingen 5% lager uit. De daling van de vleesaankopen is algemeen. Ze doet zich voor in alle delen van het land (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) en bij alle bevolkingsgroepen met uitzondering van de kostwinners en de alleenstaanden ouder dan 40 jaar. Bij deze laatsten is vlees het voorbije jaar opnieuw wat populairder geworden.
Kalfsvlees deed beter
Het kleinere segment van het kalfsvlees deed het in 2014 relatief beter dan de andere vleessoorten. Het wist als enige vleessoort opnieuw iets meer kopers aan te trekken. Bijna 56 Belgische gezinnen op 100 kochten vorig jaar minstens eenmaal kalfsvlees. De aankopen van kalfsvlees bleven stabiel op 0,78 kg per capita waardoor het aandeel binnen de vleeskorf steeg van 3,8 naar 3,9 procent.
Het pure verse varkensvlees daalde in absolute cijfers van 6,1 naar 5,9 kg per capita maar daalde minder dan het marktgemiddelde, waardoor het volumeaandeel steeg van 29,5 naar 29,8 procent.
Binnen vers vlees blijven de vleesmengelingen in volume de grootste categorie. Met een volume van 7,3 kg per capita, maken ze ondertussen 36,4% van het aangekochte volume vers vlees uit. De grootste winst is er voor gemengd gehakt, het belangrijkste product binnen deze categorie.
De vleesmengelingen mogen dan qua volume de grootste categorie zijn, in waarde wordt deze categorie overtroefd door rundvlees. Ondanks een verdere daling van 5,3 naar 5 kg per capita is het waardeaandeel van rundvlees vorig jaar gestegen tot boven de 32 procent. Met 93 procent penetratie blijft deze vleessoort ook de meeste kopers aantrekken in de vleesrayon. De gemiddelde prijs van rundvlees bleef status quo op 12,06 euro per kg.
De categorie schapen- en lamsvlees daalde van 0,62 naar 0,59 kg per capita. 43 procent van de Belgische gezinnen kochten in 2014 minstens één keer schapen- en lamsvlees en zij deden dit gemiddeld 4,5 keer.
De aankoop van paardenvlees, het kleinste segment in de vleeskorf, zette zijn neerwaartse trend van de voorbije jaren voort en kwam uit op 140 gram per capita. Vorig jaar kochten slechts 16 op 100 gezinnen vers paardenvlees. Dit waren er twee minder dan in 2013.
Hard discount blijft fors stijgen
‘DIS 1’ is het belangrijkste aankoopkanaal voor vers vlees met ruim 40 procent marktaandeel. De slager verliest fors terrein en zakt onder de 24 procent volumeaandeel. Hard discount is binnen vlees nog een relatief kleine speler maar hij maar snel furore: zijn marktaandeel verdubbelde in vier jaar tijd van 6 naar 12 procent. De buurtsupermarkten daalden van 18 naar 17 procent marktaandeel.
Lichte terugval vleeswaren
De charcuteriemarkt was de voorbije jaren zeer stabiel voor alle parameters. Vorig jaar noteerden we echter een daling van een kleine 2 procent in volume en 3 procent in waarde. De Belg kocht in 2014 11,1 kg vleeswaren en besteedde er 129 euro aan. De prijs van de fijne vleeswaren daalde lichtjes alsook het aantal charcuteriekopers en de aankoopfrequentie. Charcuterie wordt ongeveer wekelijks gekocht. Binnen de vleeswaren daalden de zoutwaren en gekookte ham. Het aandeel van kalkoen- en kipbereidingen groeide verder door.
Meesterlyck deed het binnen de charcuteriemarkt zeer goed en groeide zowel in marktaandeel als in aantal kopers. 59 op 100 Belgische gezinnen kopen momenteel Meesterlyck-ham. Sinds 2013 zet VLAM opnieuw vol in op de promotie van Meesterlyck-ham, met een nieuw logo en een nieuwe campagne. Samen met een sterkere aanwezigheid in de supermarkten zorgde dit voor een stevige positie van Meesterlyck in de vleeswarenmarkt.
Voor vleeswaren is de hard discount het afzetkanaal dat het meeste terrein wint. Met een marktaandeel van bijna 33,6 procent komt het in de buurt van de marktleider Dis 1, dat 35,9 procent van de charcuteriemarkt in handen heeft. De grote verliezers in 2014 waren de buurtsupermarkt en de slager.