We communiceerden nog nooit zo snel en de kanalen zijn voor nagenoeg iedereen toegankelijk. Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, … Waarom er dan geen gebruik van maken om het verhaal van onze eigen sector te vertellen?
Hoe kan de consument begrip en appreciatie opbrengen voor wat landbouwers elke dag weer presteren, wanneer hij totaal geen benul heeft van wat er zich op het landbouwbedrijf afspeelt? Nagenoeg de enige beelden die hij vandaag op televisie ziet, zijn aangeleverd door dierenrechtenorganisaties of gaan over natuur- en klimaatrampen, en de weerslag daarvan op de landbouw. De boer als schurk of als klager dus … Daar kunnen we kwaad of triest om worden maar we kunnen er ook iets van leren: dat een volgehouden en herhaalde boodschap daadwerkelijk blijft hangen.
Dierenrechtenorganisaties verzorgen hun communicatie tot in de puntjes omdat ze weten dat dit de enige manier is om de boodschap te laten ‘plakken’. Toegegeven, hun communicatiebudgetten zijn vele malen groter. Maar de landbouwsector heeft dan weer het voordeel dat er mooie en uit het leven gegrepen verhalen te vertellen zijn. Alleen doet de sector dat onvoldoende.
Gebruik je eigen sociale media dus ook eens om je authentieke verhaal te vertellen. Voor diegenen die bang zijn dat ze respectloze negatieve reacties zullen oogsten. We kunnen u geruststellen: wees er maar zeker van dat die er zullen zijn. Mensen geven nu eenmaal graag commentaar – dat is in het digitale tijdperk niet anders – en via sociale media gaat dat heel gemakkelijk. Gewoon negeren, niet op reageren.
Laat je inspireren door de focus in Varkensbedrijf Vertel vaker je eigen verhaal en probeer het dan eens. Veel succes!
Bron: Hilde De Wachter in Varkensbedrijf editie augustus 2018