VLAM, Fenavian en 5 bedrijven uit de vleeswarensector trokken in april naar Bulgarije voor een prospectiebezoek met b2b-afspraken. Het was de eerste Europese bestemming die deze sector in groep benaderde. In september vindt een volgende prospectiereis plaats. Dit keer naar Zweden.
Bulgarije trad als één van de laatste toe tot de EU en is het minst welvarende van de Europese lidstaten. Maar het zet wel grote stappen vooruit. Het land is in volle ontwikkeling en toont veel potentieel op gebied van arbeidskracht, beschikbare grond en toerisme.
Voor de Belgische vleeswarensector is het dankbaar dat er in Bulgarije een uitgebreide charcuterietraditie bestaat, met steeds meer openheid naar specialiteiten van andere Europese landen zoals België.
De Belgische bedrijven Charles, Duroc D’olives, Nauta, Polca en Volys zagen tijdens de economische missie in april aankopers van de belangrijkste retailers en hadden gesprekken met importeurs en distributeurs.
Er stond verder ook een pr-event op de ambassade op het programma en er werden lokale opslag- en distributiecentra voor vleeswaren bezocht.
In september vindt een volgende prospectiereis plaats, dit keer naar Zweden. Bedrijven die interesse hebben om aan te sluiten bij deze reis, kunnen contact opnemen met VLAM via export@vlam.be
Bron: VLAM – 24 april 2019