Op voorstel van viceminister-president Hilde Crevits kende de Vlaamse Regering afgelopen week een subsidie toe van maximaal 6 miljoen euro aan Belpork vzw in Brussel, voor het project BEPORK en 750.000 euro aan het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw (VLAM).
De vzw Belpork, die vandaag instaat voor het beheer van het bovenwettelijke lastenboek Belpork – waaraan meer dan 3.000 varkenshouders, slachthuizen en verwerkende bedrijven gecontroleerd deelnemen – zal voorzien in gedifferentieerde bovenwettelijke lastenboek(en) en varkenshouders die hieraan deelnemen gedurende één jaar een financiële tegemoetkoming geven voor de geleverde inspanningen. De bovenwettelijke normen betreffen onder andere duurzaamheid (lagere bezettingsgraad in de stallen) en dierenwelzijn (onder meer een duidelijke aanpak van het routinematig staartbijten, inzetten op het uitfaseren van -onverdoofd- castreren).
Met de subsidie van 750.000 euro zal VLAM de varkenshouders ondersteunen met een promotieplan om de positie van de sector te versterken in binnen- en buitenland, met de focus op de volledige karkasverwaarding.
Wat export betreft zal via het Belgian Meat Office ingezet worden op exportdiversificatie van vers en bevroren varkensvlees door middel van extra beursdeelname in nieuwe markten of marktsegmenten. Het accent ligt op Aziatische landen.
Voor vleeswaren rolt VLAM een communicatiecampagne uit rond de beurs Gastronord in Zweden in 2022 en is een deelname aan de beurs Foodexpo in Denemarken voorzien in 2023. Een studie zal verder uitwijzen welke nieuwe markten potentieel bieden voor de Vlaamse vleeswaren en zal de leidraad zijn voor introductie-acties.
In het binnenland worden de bestaande campagnes breder en dieper uitgerold (o.a. mediacampagne en retailacties). In samenwerking met chefs wordt voorzien in extra inspiratie met recepten en video’s, die verspreid worden via diverse kanalen en via VLAM’s kookplatform lekkervanbijons.be en voedselverbindtboerenburger.be. Via een stand op Horeca Expo in 2022 worden horecaprofessionals en foodservicebedrijven bereikt.