Een nieuw logo en een site waarop de namen van de deelnemende handelaren gepubliceerd worden, moet meer verkooppunten en consumenten aansporen deel te nemen aan de actie van het Ketenoverleg ter ondersteuning van de Belgische zeugenhouders.
Ter herinnering: het Ketenoverleg Agrovoeding besliste om de Belgische zeugenhouders gedurende een jaar extra ondersteuning te geven door middel van een éénmalige kortetermijnketentoeslag. Sinds eind mei betalen heel wat handelaars daartoe vrijwillig 15 cent extra per kilogram vers varkensvlees en verse vleesbereidingen die varkensvlees als ingrediënt bevatten. Deelnemende handelaars beslissen zelf of en hoe ze de toeslag verder doorrekenen. De klant is er wel zeker van dat elke cent ten goede komt aan de Belgische zeugenhouders.
Machtige consument
Nu het schema halfweg is doen de partners van het Ketenoverleg, met voorop federaal minister van Landbouw Borsus, een warme oproep aan de betrokken bedrijven uit de keten en aan de verkooppunten van varkensvlees die nog niet deelnemen alsnog mee in te stappen. Met een nieuw logo willen de betrokkenen de consumenten aansporen hun varkensvlees te kopen bij de deelnemende handelaars. Handelaars die nog niet deelnemen worden uitgenodigd de ketentoeslag die deelnemende slachthuizen, uitsnijderijen en groothandelaars bijrekenen op de verkoopfactuur te aanvaarden en alsnog deel te nemen aan het schema. “Vandaag bestaat de doelstelling van dit logo erin om de maatregel beter bekend te maken zodat de consumenten kopen met kennis van zaken. Zij hebben de macht in handen”, zegt minister van Landbouw Willy Borsus.
Herkenbare affiche
Boeren brachten de lage prijsvorming al geregeld onder de publieke aandacht. Burgers en consumenten stellen daarbij vaak de vraag wat ze zelf kunnen doen om mee het verschil te maken. Dit kan door bewust te kopen. Geniet van een dagschotel met varkensvlees of koop je varkensvlees bij een horecazaak, slager of een grootwarenhuis die heeft beslist mee bij te dragen aan de ketentoeslag. Deelnemende handelaars kan je herkennen aan de affiche met de slogan ‘Varkensvlees van onze boeren. Da’s goed eten!’ Enkel handelaars die deelnemen aan dit initiatief mogen deze affiche ophangen. Als extra duwtje in de rug is het campagnebeeld ook verwerkt in de lopende VLAM-campagnes voor varkensvlees.
Vrijwillige positieve lijst op site
Tegelijk wordt op www.maakmeehetverschil.be een vrijwillige positieve lijst gepubliceerd waarop de handelaars terug te vinden zijn die deelnemen aan het ketenakkoord en dit ook publiek willen maken. Deze lijst is daarom niet volledig. Deelnemende verkooppunten moeten zich vrijwillig aanmelden via aanmelden@maakmeehetverschil.be. De lijst wordt dus regelmatig bijgewerkt. De partners van het Belgisch ketenoverleg agrovoeding waken over oneigenlijk gebruik van de affiche of onterechte aanmelding op de vrijwillige positieve lijst, samen met de FOD Economie.
Bron: Belgisch Ketenoverleg Agrovoeding – 22 november 2016