In het campagneprogramma van VLAM voor 2017 krijgt de export een serieuze boost door een verdubbeling van de middelen. De varkenssector kan hiervan echter niet mee genieten. Volgend jaar wordt opnieuw gepoogd om een bijkomend project voor de promotie van varkensvlees goedgekeurd te krijgen.
Voor de promotie van varkensvlees in België bouwt VLAM verder op een aantal lopende projecten.
‘Vlees van bij ons’ krijgt een nieuwe PR-matige aanpak maar de basisstrategie blijft behouden. Het doel blijft om de vooroordelen rond varkensvlees te ontkrachten en het product te kaderen binnen een gezonde en evenwichtige voeding.
De campagne ‘Varken voor alle vorken’ wordt verdergezet in 2017, met o.a. 50 actiedagen met een Food Truck aan grootwarenhuizen.
Verder gaan jonge chefs, ‘Jong Keukengeweld,’ aan de slag met varkensvlees en wordt het Meesterlyck-assortiment uitgebreid met droog gezouten ham, naast de kookham.
Promotie fokmateriaal
VLAM ondersteunt de promotiewerking van de fokkerijorganisatie VPF, de Vlaamse Piétrain Fokkerij vzw. Dit omvat de deelname aan binnenlandse en buitenlandse landbouwbeurzen en de omkaderende communicatie.
Verdubbeling subsidies Europa
Vorig jaar keurde Europa een nieuwe promotieverordening goed. Daar hoorde ook de slogan ‘Enjoy, it’s from Europe’ bij. Goed nieuws, want de subsidies stijgen van 50 naar 70 procent (zelfs tot 80 procent voor promotie in derde landen en samenwerkingen tussen verschillende landen) en het budget van 60 naar 200 miljoen euro in 2020. Ook het productenassortiment wordt uitgebreid. Vanuit VLAM werden er 12 projecten ingediend om mee te dingen naar de budgetpot. Zes daarvan werden door de EU geselecteerd, goed voor 6,6 miljoen euro.
Waar het totale exportbudget van VLAM dankzij EU-subsidies stijgt van 8 naar 16 procent, is dat niet het geval voor de promotie van varkensvlees. Het project dat ingediend werd, is niet weerhouden maar zal in 2017 opnieuw ingediend worden voor uitvoering vanaf 2018. Door de nieuwe EU promotieverordening krijgen projecten nu 80 procent van hun kosten door Europa gefinancierd, waar dat vroeger 50 procent was. Geen wonder dus dat er veel meer projecten ingediend werden dan dat er budget was.
Er is wel nog steeds een EU-programma ‘varkensvlees derde landen’ actief. Dat zich richt op export naar China, met een budget in 2017 van 647.078 euro (waarvan 42 procent subsidies).
Daarnaast start de exportpromotie van Belgische vleeswaren met een sectoroverschrijdende aanpak: zowel varkensvlees, rundvlees als gevogelte zijn gebundeld onder ‘World’s finest meat from Belgium.’ Doelregio is Scandinavië.
Belgian Meat Office
Van ons varkensvlees wordt er 90 procent verkocht binnen Europa. Het is de bedoeling van de VLAM om nieuwe EU-markten te consolideren en het aandeel van derde landen (landen buiten Europa) te verhogen. Daarvoor zijn opnieuw verschillende beurzen en contactdagen ingepland.
Voor exportpromotie is er een totaalbudget voorzien van 2.236.138 euro. De varkenssector draagt daarvan 1.379.060 euro met een extra bijdrage voor het EU-programma van 379.690 euro.
Omwille van de crisis in de varkenssector, diende BMO samen met de vleesexporteurs vorig jaar een extra driejarig programma in bij de Europese Unie. In 2017 zijn er in dat kader extra beursdeelnames voorzien: FOODEX Japan, FHA Singapore, SIAL China in Shangai en FHC in Shangai en een combi-contactdag in Azië en/of Australië.
Voor de gedetailleerde cijfers inzake de algemene begroting 2017, de begroting VLAM Varkensvlees 2017 en het programma VLAM Varkensvlees 2017 klik VLAM CIJFERS VARKENS 2017.
Bron: Hilde De Wachter naar VLAM 19 december 2016
–———————————————————————————–