Vrijwel alle Belgische gezinnen (97%) zetten vlees op het menu. Het thuisverbruik van vers vlees daalde in 2018 lichtjes van 17,5 kg per capita naar 17,2 kg. Aldus de bevindingen uit onderzoek dat GfK Belgium en iVox uitvoerden in opdracht van VLAM.
De Belg blijft regelmatig, maar met mate, genieten van een stukje vlees omwille van de smaak, zijn eetgewoonten en de voedingswaarde van vlees. De herkomst van vlees wint aan belang als aankoopcriterium en vlees van bij ons heeft de voorkeur van 97 procent van de Belgen die belang hechten aan herkomst.
De Belg wisselt regelmatig af met gevogelte, vis en vegetarisch. Voor meer details hierover klik Afwisseling met gevolgte, vis en vegetarisch
Slagers en hard discount winnen aandeel
De Belg genoot in 2018 iets vaker van vlees buitenhuis. Binnen het thuisverbruik van vlees noteerden we in 2018 een verschuiving van vleesmengelingen naar puur varkens- en rundvlees.
Bij de aankoopkanalen wonnen de slagers en hard discount (Aldi en Lidl) marktaandeel. Voor meer details over het belang van thuisverbruik en buitenhuisverbruik, aankoopcriteria, vleesvoorkeuren en aankoopkanalen klik Thuisverbruik vlees in 2018 – kanalen
Charcuteriemarkt licht dalend
Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 10,6 kg vleeswaren, wat een lichte daling is ten opzichte van 2017. Binnen vleeswaren groeit het aandeel van kalkoen- en kipbereidingen. Zoutwaren (rauwe en gerookte ham) en gekookte ham blijven wel de grootste segmenten.
Binnen de distributie winnen de buurtsupermarkten verder marktaandeel. Hard discount is op weg om het belangrijkste kanaal te worden in de charcuteriemarkt. Voor meer details klik Vleeswaren 2018
Bron: VLAM – 25 april 2019