De coronacrisis maakt de klassieke sterkhouders als beursdeelnames, contactdagen en persrondleidingen onmogelijk bij exportpromotie. De snelle leercurve die wereldwijd wordt doorlopen met digitale oplossingen, omarmt ook VLAM om zijn opdracht op gebied van export te blijven waarmaken.
Joris Coenen, manager van Belgian Meat Office binnen VLAM, vertelt over de eerste digitale editie van de round table, een jaarlijks event voor Europese vakjournalisten vlees. “We condenseerden het programma van twee dagen op een boeiende virtuele samenkomst van twee uur, technisch perfect geregisseerd in een professionele studio. ”
Om dit alternatieve contactmoment kracht bij te zetten, bezorgde Belgian Meat Office de journalisten enkele dagen voordien een beleefbox met o.a. Belgisch bier en een messenset.
Beleefbox
Coenen blikt tevreden terug op de alternatieve ontmoeting: “Uiteraard kan je op die manier en in die tijdspanne niet op dezelfde manier aan PR doen, maar we kunnen toch excellente resultaten voorleggen. Zo kregen we nadien veel redactionele aandacht in vakbladen in verschillende landen, tot de voorpagina van het toonaangevende Britse blad Meat Management toe.”
Dat journalisten, die vaak deel uitmaken van een zeer kleine redactie, zich niet hoeven te verplaatsen, verlaagt de drempel om deel te nemen. Coenen: “Omdat we digitaal gingen, konden we ook moeilijker te bereiken journalisten interesseren voor ons programma, wat zeker voor de Poolse markt een winst heeft opgeleverd.”
De deelnemende exporteurs waren tevreden, getuige daarvan de reactie van Dries Ide, Sales Manager bij Belgian Pork Group: “De virtuele contactdagen die Belgian Meat Office organiseerde voor Hongarije en Bulgarije zijn een zeer efficiënte manier om potentiële klanten te prospecteren vanop afstand. De gesprekken zijn kort en doelgericht en maken het mogelijk om vanop afstand reeds een face to face kennismaking te hebben en een selectie te doen van de prospects. De organisatie verliep vlot en was goed geregisseerd. Dit mag in de toekomst zeker nog worden georganiseerd.”
Digitale aanpak zal blijven
De coronacrisis heeft heel de wereld in een nieuwe setting gebracht, een setting waarbij verplaatsingen worden teruggeschroefd en digitale ontmoetingen het nieuwe normaal worden. Joris Coenen van het Belgian Meat Office: “Uiteraard geven we de voorkeur aan persoonlijke contacten, maar de digitale aanpak, soms aangevuld met een lekkere attentie, is een mooie aanvulling.”
Coenen ziet het ook als een blijver in de VLAM-aanpak. “We zouden graag zien dat we kunnen terugkeren naar een normale situatie, maar daarin zal het digitale zeker zijn plaats houden in de toekomst. Dankzij onze technische know how en de uitstekende samenwerking met Flanders Investment en Trade kunnen we onze Vlaamse bedrijven blijven ondersteunen in hun zoektocht naar nieuwe afzetkanalen.”
Bron: naar VLAM – 20 oktober 2020