Recent mocht varkenshouder Luc Stinkens uit Grote Brogel (Peer) de innovatieprijs van de Provinciale Limburgse Landbouwdienst ontvangen voor een project rond een nieuw verdienmodel in de varkenshouderij waarbij de band tussen boer en consument intens wordt. De consument kiest bij de varkenshouder het dier uit dat straks op zijn bord belandt.
Als naam voor zijn project koos Stinkens voor het ‘Breughelvarken’. De link naar de iconische Vlaamse schilder, die volgens sommige bronnen afkomstig zou zijn van Grote Brogel, ligt voor de hand.
“Ons varken is gehuisvest op stro en beschikt over een buitenbeloop. Ik zie het project voorlopig zeer kleinschalig. Maar ik zou het fijn vinden moesten andere varkenshouders uit de regio er zich ook in kunnen vinden”, zegt Luc.
Het principe is duidelijk. De consument, de klant, koopt zijn varken. Als het slachtrijp is gaat het naar een slager die het versnijdt. Het afhalen van de pakketten vormt het sluitstuk.
Stinkens opnieuw: “Via de webcam, staan de consumenten in verbinding met het bedrijf maar uiteraard is dat een persoonsgebonden service. Het is niet de bedoeling dat iedereen via dit systeem toegang krijgt tot ons bedrijf, maar we streven wel transparantie na. Voorlopig bekijken we het als een kleinschalig artisanaal project. We gaan zeker niet zweven. Tijdens studiereizen in Engeland heb ik wel kunnen vaststellen dat uit kleinschalige projecten soms iets groots kan groeien.”
Luc beseft dat voor het realiseren van zijn plannen de begrippen ‘tijd’ en ‘geld’ belangrijk zijn. Met de financiële ondersteuning van de provincie kan er alvast gestart worden. “Over een jaar moet het project op de sporen staan. Dat is de uitdaging. Met het winnen van de prijs is de voorzet gegeven. Nu moet er inderdaad gescoord worden.”
Voor de volledige reportage klik BREUGHELVARKEN.
Bron: Varkensbedrijf juni 2017