De diervoederindustrie en Delhaize maken zich samen sterk voor een verduurzaming van de sojateelt. In 2030 moet tegenover iedere ton soja die door de Belgische diervoederfabrikanten gebruikt is, een duurzaamheidscertificaat staan. De Belgian Feed Association is ook met andere supermarktketens in gesprek om samen deze doelstelling te behalen.
België behoort tot de koplopers op het gebied van duurzame sojateelt in Europa. VILT berichte vorige maand al uitvoerig over de strategie van de koepelorganisatie Belgian Feed Association (BFA) die erop gericht is om een 100 procent dekking van Belgische sojabehoefte met duurzaamheidscertificaten te realiseren tegen 2030.
Duurzame sojacertificaten
In 2020 werden 424.000 duurzame sojacertificaten aangekocht, goed voor 56 procent van het totale gebruik in België. Dit aantal dekt de hoeveelheid sojaschroot bestemd voor dierlijke producten op de Belgische markt en het diervoeder dat vanuit ons land uitgevoerd is naar Nederland. De drie verschillende duurzaamheidscertificaten die BFA aankoopt; voldoen ook allemaal aan de Europese richtlijnen en staan wereldwijd in de top vijf.
Samenwerking met ketenpartners draagt bij tot een realisatie van onze doelstelling om tot duurzame grondstofstromen te komen
Katrien D’hooghe – Managing Director BFA
België in top drie duurzame sojateelt
“Volgens de Euopean Soy Monitor staat België naast Noorwegen en Nederland in de top drie van het gebruik van maatschappelijk verantwoorde soja. Specifiek voor RTS staat BFA in de top tien van kopers van RTRS-certificaten”, vertelt Katrien D’hooghe, managing director van BFA. Round Table on Responsible Soy (RTRS) is wereldwijd het bekendste duurzaamheidscertificaat.
Met Delhaize heeft de Belgische diervoederindustrie dus ook een supermarktpartner die de ambities van BFA onderstreept en samen wil realiseren. Van de 424.000 certificaten die vorig jaar werden aangekocht, nam Delhaize 24.000 certificaten voor zijn rekening. Dit is de hoeveelheid soja(schroot) die nodig is voor de productie van de dierlijke producten aanwezig in de rekken van de Belgische Delhaizewinkels.
Supermarkten in de bres voor duurzame sojateelt
Het beleid van Delhaize kadert in de strategie van moederbedrijf Ahold Delhaize, zoals we lezen op haar website. “Omdat er op dit moment niet voldoende stroom van gecertificeerde soja vanuit Zuid Amerika naar Europa komt, werken wij met onze leveranciers en de veevoederbedrijven in onze ketens samen om RTRS-credits in te kopen. Met deze credits dekken wij de soja die wij jaarlijks gebruiken af. Ze ondersteunen sojaboeren om gecertificeerd te blijven.”
De aanschaf van sojaduurzaamheidscertificaten is ook bij andere supermarktketens gemeengoed. Zo lezen we bijvoorbeeld in het duurzaamheidsverslag van Lidl: “Voor alle soja die in onze keten verwerkt is, kopen we duurzame RTRS-certificaten. Het gaat met andere woorden over de soja die we in de keten gebruiken voor al onze dierlijke producten zoals zuivel, eieren, gevogelte, kalkoen, varkensvlees en rundvlees.”
Samenwerking van Delhaize en diervoedersector
Terwijl sommige supermarktketens er dus hun eigen aankoopstrategie op nahouden, is Delhaize de samenwerking met de diervoedersector aangegaan. D’hooghe vertelt dat BFA op dit moment ook met andere retailers in gesprek is om een gemeenschappelijke koers te varen op het gebied van verduurzaming van de sojateelt. “Samenwerking met ketenpartners draagt bij tot een realisatie van onze doelstelling om tot duurzame grondstofstromen te komen”, besluit zij.
Bron: VILT