VLAM 2019: extra inzet om exportmarkten opnieuw te openen

Het VLAM-budget nodig om het jaarprogramma 2019 uit te voeren, ligt net als in 2018 rond de 27 miljoen euro. Het aandeel van Europese cofinanciering groeit wel nog steeds aan. In 2019 gaat het om 16 door Europa goedgekeurde programma’s die in uitvoering zullen zijn. 

Daar zijn er vijf nieuwe bij ten opzichte van 2018, goed voor een stijging van de Europese middelen met 600.000 euro. De nieuwe programma’s zijn er voor de sectoren fruit en groenten (met Duitsland), zuivel met vijf verschillende landen, kalfsvlees met vier verschillende landen, taste of Europe in Noord- en Zuid-Amerika en varkensvlees in Azië.

Advertising

Hoofdzakelijk binnenland

Van het eigenlijke promotiebudget gaat de helft naar promotie op de binnenlandse markt. Deze promotie wordt grotendeels gefinancierd door het bedrijfsleven en vanuit EU-middelen en richt zich hoofdzakelijk rechtstreeks naar de consument. De sterkte van de binnenlandse promotie zit hem vooral in de horizontale programma’s zoals Lekker van Bij Ons, korte keten, bio- en streekproducten. Alle specifieke sectoren haken in op dat programma en genieten bijvoorbeeld mee van het succes van de website lekkervanbijons.be . Deze sterke en druk bezochte website – ze staat in de top van de meest bezochte websites in ons land – zullen we in 2019 nog verder uitdiepen.

Voor exportpromotie naar Europese landen wordt vanuit het budget 19 procent aan middelen voorzien en 23 procent voor derde landen (buiten Europa dus). In het buitenland werkt VLAM niet rechtstreeks naar de consument maar B2B, naar handelaars en importeurs bijvoorbeeld. Rechtstreeks promotie naar de consument zou te veel middelen vergen.

Vlees van bij ons

Naast www.lekkervanbijons.be heeft VLAM sinds enkele jaren ook www.vleesvanbijons.be  in de markt gezet. Vlees heeft het in onze contreien zwaar te verduren. De beeldvorming is op zijn zachtst gezegd eerder negatief. Dat mocht blijken toen VLAM in november 2018 een informatiecampagne over vlees naar een aantal lagere scholen in Vlaanderen verdeelde, in dezelfde periode als de week van de steak-friet. De commotie en parlementaire vragen bleven niet uit.

VLAM blijft inzetten op vleespromotie maar doet dat om de totale vleessector een positief imago aan te meten. Drie pijlers staan centraal: smaak, vakmanschap en lokaal. De nadruk ligt op de emotionele drijfveren van de consument om te kiezen voor een stukje vlees binnen een gezonde en evenwichtige voeding. Ook rationele argumenten om de keuze voor vlees kracht bij te zetten, worden niet vergeten.

Varken voor alle vorken

Deze campagne dateert al van 2015 en wordt in 2019 geactualiseerd. Naast het onlineluik met recepten en de tv-spots maakt VLAM graag gebruik van foodtrucks op de parkings van grootwarenhuizen.

Voor Meesterlyck, de promotie voor gedroogde en gekookte ham, ontwikkelt VLAM in 2019 een nieuw concept.

Belgian Meat Office

Door de moeilijke situatie van ons varkensvlees in het buitenland, is alle promotie welkom. De kernmarkten van BMO blijven Duitsland, Polen, Nederland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Oost-Europa. Daarnaast doet BMO aan marktdiversificatie door groei op prospectieve markten. Markttoegang verkrijgen en heropening van markten met een embargo omwille van de Afrikaanse varkenspest, zijn in 2019 prioritair. Daarom zal VLAM bijvoorbeeld een aanwezigheidspolitiek in Azië voeren, via een goedgekeurd Europees programma. Tegelijkertijd wordt er extra ingezet om de bestaande Oost-Europese markten te consolideren. De imago-ondersteunende promotie legt daarbij de nadruk op het serviceniveau: Belgische vleesleveranciers staan garant voor maatwerk, vakmanschap, snelle levering en kwaliteitsvolle producten.

Om nieuwe markten te kunnen openen, doet VLAM in 2019 prospectiereizen naar Polen, Tsjechië, Slowakije, Letland, Litouwen, Roemenië, China, Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen. Daarnaast bekijkt VLAM of bepaalde landen niet per producttype, zoals karkas- of deelstukkenmarkten aangepakt kunnen worden.

Er is ook deelname aan een aantal beurzen voorzien: Anuga Keulen, Supermarket Trade Show Tokio, SIAL China en FHC Shanghai.

Begin 2019 start een nieuw programma met Europese steun. Gedurende drie jaar zal gewerkt worden in de doellanden China, Japan, Zuid-Korea, Vietnam en de Filipijnen.

Voor de begrotingscijfers klik Begroting VLAM ALGEMEEN 2019

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *