VLAM promoot ons varkensvlees nu extra

Heel wat sectoren hebben het moeilijk als gevolg van de coronacrisis, niet in het minst de varkenssector. VLAM spant zich dezer dagen dan ook extra in om de sector te ondersteunen via binnenlandse en buitenlandse acties.

Acties in eigen land

  • Er is een stukje varken voor alle vorken

Voor de eindejaarsfeesten zet VLAM het Belgische varkensvlees extra in de kijker. Verschillende acties leggen de nadruk op de veelzijdigheid van varkensvlees. De VLAM-campagne met als slogan ‘Er is een stukje varken voor alle vorken’ krijgt een boost met extra online video’s en communicatie op de winkelvloer via inlassingen in de magazines van de supermarktketens en affiches op de supermarktparkings.

  • Feest van eigen streek op tv

Met Lekker van bij ons is het altijd feest. Dat bewijst topchef Bart Desmidt, die vier afleveringen lang heerlijke en haalbare feestgerechten op tafel zet op Njam! met producten van eigen bodem in de hoofdrol. Ook varkensvlees krijgt een prominente plaats op de feesttafel van Njam! met vleeswaren als aperitief en varkenskroontje als hoofdgerecht. Naast het tv-programma worden de producten ook extra in de kijker gezet via de online nieuwsbrief en een blog van Njam!.

  • Onlinevideo’s van Sofie Dumont

Ook Sofie Dumont is fan van Belgisch varkensvlees en gaat ermee aan de slag in een onlinecampagne met diverse kookvideo’s, onder andere parmentier met varkensgehakt, hapjes met witte pens, gedroogde ham en spek. Deze campagne loopt op het videokanaal van Sofie Dumont en onze eigen Lekker van bij ons.

  • Warmte en verbinding bieden

Maaltijden worden steeds individualistischer. De Vlaming gaat steeds minder samen aan tafel eten, deze trend zagen we reeds voor de coronacrisis. Aandacht hebben voor elkaar in tijden van corona is dan ook meer dan ooit nodig. Via de campagne “Van bij ons, voor jou” wil VLAM de boodschap van verbinding en warmte verspreiden. En hoe kan dit beter dan aan de hand een heerlijk dampende ovenschotel die je met veel liefde klaarmaakt en aan huis gaat leveren bij iemand die je dierbaar is. We volgen verschillende influencers die deze daad van warmte vereeuwigen op foto, delen, taggen en de doe-stok doorgeven. Zo zorgt iedereen voor een daad van warmte.

  • In de pers

In samenwerking met Mediahuis verschijnt er in december een reeks van online artikelen in De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Daarnaast verschijnt er een reeks in het weekendmagazine Check van Het Nieuwsblad. Deze artikelen willen de Vlamingen niet alleen doen watertanden bij heerlijke recepten, maar hen ook informeren over wat de lekkerste stukjes vlees bij de slager zijn, hoe een chef ze het liefste klaarmaakt en over de zorg en passie waarmee een jonge varkenshouder zijn varkens kweekt.

Ook in januari zal VLAM nog extra inzetten op communicatie via redactionele artikels in de pers. Want varkensvlees blijft verrassend veelzijdig.

Acties in het buitenland

Belgian Meat Office (BMO) van VLAM, dat de exportpromotie in het buitenland verzorgt, zet maximaal in op het verzilveren van de AVP-vrije status de komende maanden. Een extra budget werd voorzien in de begroting 2021 en een door Europa gesubsidieerde campagne in landen buiten de EU zal in 2021 op volle kracht worden uitgerold.

BMO communiceert extra naar de handelspartners en tracht hen ervan te overtuigen dat Belgisch varkensvlees niet alleen veilig en sinds kort opnieuw uit een AVP-vrij land komt, maar ook kwalitatief hoogstaand is. Hiervoor worden geïntegreerde promotiecampagnes opgezet, bijvoorbeeld in China, Korea, Japan, de Filippijnen en andere landen. Als onderdeel daarvan organiseert BMO bijvoorbeeld seminaries over AVP in Japan en Korea.

Beursdeelnames zijn voorzien in Japan, China, Vietnam en Singapore. Wanneer reizen moeilijk blijkt, wordt een virtuele alternatief georganiseerd. Dat was midden november het geval op de vakbeurs Food & Hotel China in Shanghai.

In de Filippijnen, waar Belgisch varkensvlees sinds enkele weken opnieuw kan worden verkocht, deed BMO al op 1 december een virtuele contactdag. Met succes, 10 Belgische exporteurs ontmoetten 17 invoerders. Gelet op dit succes, wordt een tweede contactdag overwogen.

Binnen Europa werden ook al contactdagen georganiseerd in Bulgarije en Hongarije. BMO werkt voor de organisatie van al deze zaken nauw samen met FIT en AWEX. Omtrent het AVP-dossier heeft BMO zeer intense contacten met het FAVV en Buitenlandse Zaken, met het oog op het snel herwinnen van markttoegang in de belangrijkste afzetmarkten.

Meer info: www.belgianmeat.com www.europeanpork.eu www.artofmeat.eu

Bron: naar VLAM – 3 december 2020

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: