VPOV: “Misleidende communicatie bewijst nood aan correcte en up-to-date marktinformatie”

Voor de Duitse slachthuizen is het zelfs niet nodig om het aantal slachtingen te laten dalen om de prijs opnieuw onder controle te krijgen. Aankondigen dat ze het gaan doen heeft al het gewenste effect. Dat besluit de Vlaamse Producenten Organisatie Varkenshouders uit wat er afgelopen maand op de markt gebeurde.

“De ‘aankondiging’ werd door varkenshouders geïnterpreteerd als een signaal dat de varkensprijs zou gaan verzwakken”, schrijft de VPOV in zijn maandelijkse analyse gepubliceerd in het vakblad Varkensbedrijf. “Een deel van de varkenshouders probeerde hierop te anticiperen door varkens aan te melden om verdere prijsdalingen voor te zijn. En deze extra varkens werden gretig opgenomen door de slachterijen, waardoor een hoger aantal varkens kon geslacht worden tegen een lagere prijs. De misleidende communicatie van de Duitse slachthuizen heeft zijn effect dus niet gemist.”

Advertising

“Dit relaas toont nog maar eens aan hoe belangrijk up-to-date marktinformatie is. Dergelijke misleidende informatie heeft enkel het gewenste effect in een informatie-vacuüm. Indien de slachtcijfers van alle EU-landen dagelijks beschikbaar zouden zijn (zoals in de USA bijvoorbeeld het geval is), zou het niet mogelijk zijn om van twee walletjes te eten”, luidt het.

Voor de volledige analyse inclusief de cijfers en grafiek lees

Misleidende communicatie bewijst nood aan correcte en up-to-date marktinformatie

Bron: VPOV – Varkensbedrijf april 2018

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *